Tuesday, November 9, 2010

Penceritaan : Pengembaraan ambo dan semuk (21)

Budu dale mangkok

budu dale jebur/botol


budu packing


ulam2 kampung





Penceritaan Ambo dan semuk bersambung lag
Ambo anak jati kelatte dan peminat product yang tiada di negeri lain produce iaitu anchovice sauce yang terkenal dengan nama manja BUDU. Asal budu dari anok bilih yang melalui proses pemaraman yang lama setelah di campur dengan garam,asam dan beberapa bahan lain.Kalau nak tahu detail sila tanya tuan punya kilang  Budu Cap Ketereh .
Sememang nya Budu itu pada zat hukum nya makruh sahaja.Tapi jika bandingkan dengan makanan dalam tin atau sedia dikilang sekarang cuba tenguk ingredient dulu belum beli ado campor dengan gapo... takut nanti ada sumber tak halal di campur sama,lagi teruk...
Budu asal rasa nya masin pherak tapi kalau dah di adun dengan asam kiyaa (buah asam limau purut),ikke selayang panggang tawar,buwoh lado burung atau lado chengikt lawan pulok dengan bungo kunyit mudo perggh tengok nyakuk ko tidok.Ada pula gulai kuning ikan rebus buah blimbing buluh  dan anok terbul  goreng kunyit  biar garing. Keno pulok musim2 periyang hujan duk bereek .macam bulan 11 dan 12 .
Budu bulih diubah kepada sejenis tumis atau budu masok  untuk di campur dalam Nasi Kerabu kelantan.(kerabu Hitam) caranya budu di tumis dengan tahik minyok tanok @ minyak nyior/kelapa Sekarang minyak nyior dah tak ada orang buat dah semua main minyak kilang (kelapa sawit).Buat gini pong sedap jugok.
Satu lagi spesis budu adalah ikan budu @ ikan pekasam.diasanya diperbuat dari anok ikan kembong
jantung pisang
Dulu ulam2 kampong tok payoh nok beli ada ditanam sendiri  ditepi rumah dalam kebun dan ada yang tumbuh meliar di sekitar kampung .

Ulaman Yang Biasa
                                                                                  

bunga kunyit


Dulu Budu tempayan masa Ambo zaman budak2 merupakan hasil perusahaan dari rumah persendirian di usahakan secara kecil-kecilan . Masa itu budu tempayan amat dikenali ramai ,tiada trade mark perniagaan. Common trade mark adalah budu tempayan. Penjaja budu ini akan masuk kekampung2 untuk menjual hasilan budu masing2 dengan cara menjunjung tempayan budu diatas kepala,mereka akan mengunjungi rumah ke rumah. Kebiasaan pengusaha budu tempayan masa itu datang dari daerah perkampungan nelayan tradisi di sekitar Kota Bharu.
                                                                                                                     

1 comment:

  1. maksud perkataan BUDU kalu nok tahu Email ko ambo ambo buleh rogghyat bui....

    ReplyDelete