Monday, January 3, 2011

Penceritaan : Pengembaraan ambo dan semuk (65)

                                                  


Berkat Naskah Khas yang ditinggalkan oleh  Hj Nik Mohd. Yusoff Nik Ismail yang menginap di Apartment Sewaan Ambo di PELANGI KONDOMINIUM PADA 23 DEC-26 DEC 2010.Terima kasih Hj Nik atas naskah yang amat bermenafaat tanda ingatan.

Isi Kandungan BERKAT.


Muka surat Pertama.
Bersama kita pohon kehadrat Ilahi,mudah-mudahan hidup ini akan dirahmatiNya ,hidup bahagia diatas nilai-nilai dan prinsip agama.

"Wahai tuhan kami,berikanlah rahmat kepada kami dari sisi-Mu dan semputnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami'
Surah Al-Kahfi Ayat 10.

Mukasurat Kedua


Allah Bersumpah dengan masa


      Demi waktu asar(demi masa).Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian,kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amalan soleh dan naihat-menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat-menisaihati supaya menetapi kesabaran.
                                                                                                  Surah Al'Ashr.


Mukasurat Ketiga


Jadikanlah solat dan sabar sebagai kekuatan untuk istiqamah atas landasan kebenaran.


Wahai sekalian orang-orang yang beriman!Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan)sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang bersabar. -    surah Al Baqarah(Surah Sapi) Ayat 153.


Tetap Mensyukuri Rahmat Allah


Wahai Tuhanku,ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibibapaku,dan supaya aku tetap mengerjakan amalan soleh yang Engkau redai;dan masukkanlah daku - dengan limpah rahmatMu- dalam kumpulah hamba -hambaMu yang soleh'-   Surah An Naml(surah semut) Ayat 19.


Mukasurat ke4


Perkhawinan Adalah Amanah Suci


"Berbaktilah kamu kepada Allah s.e.t dalam urusan-urusan perempuan(isteri),sebab sesungguhnya kamu telah mengambil mereka (sebagai isteri) dengan amanah Allah"  -  Hadis Al Bukhary


"...... Sesungguhnya isterimu mempunyai hak atas kamu,sesungguhnya kamu mempunyai hak atas mereka"- Hasis Al Bukhary.


Suami Pelindung Isteri


'Laki-laki (suami) adalah pelindung (pembela) bagi perempuan (isteri) berdasarkan apa-apa yang Allah telah lebihkan bagi yang satu dari yang lain,dan berdasarkan apa-apa yang mereka telah nafkahkan dari harta-harta mereka" - Surah An Nisaa Ayat 34.


Mukasurat ke5.


".....Dan seorang laki-laki adalah pemimpin dalam urusan-urusan para anggota keluarganya dan kepadanya akan diminta pertanggung jawab atas pimpinannya;dan seorang isteri adalah pemimpin dalam urusan rumahtangga suaminya,dan kepadanya akan diminta pertanggungjawab atas pimpinannya itu" - Hadis Al Bukhary


"Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya;ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya),dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa 2 tahun;(dengan yang demikian) bersyukurlah kepada Ku dan kedua ibubapamu; dan (ingatlah) ,kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)" - Surah Luqman Ayat 14.











No comments:

Post a Comment