Tuesday, December 28, 2010

Penceritaan : Pengembaraan ambo dan semuk (75)

REcycle Logo

Barangan Kitar Semula.

Kisah kitar semula berkait rapat dengan kisah masa kanak-kanak dahulu masa di kampung.Kebiasaannya pada hujung minggu sekali dalam sebulan ada penbeli barangan kitar semula datang dari rumah ke rumah .Kebiasaanya lelaki india yang berbasikal unta dengan karung guni dari jerami jut di bahagian belakang basikal.Lelaki ini akan singgah dari rumah ke rumah di kampung dulu untuk membeli barangan kitar semula.
Ambo masih ingat lagi barangan yang laku di beli adalah botol kosong(botol jernih harga murah tapi botol kicap yang berwarna harga sikit mahal),tudung periuk dan periuk bocor dari bahan timah juga laku.Selipar getah lama juga di beli pada waktu itu.Kita panggil india pembeli barang kitar semula dengan gelaran Keling Beli Botol. Tiap -tiap kali penjualan semula barangan lusoh atau kitar semula Ambo dapat lah duit poket dalam 50sen hingga tiga amas duit.($1.50).

Botol=Jebur
Bocong air= termos
Balang kaca = motol


PS: Kitar semula cara tahun 70an dulu.Barangan seperti botol kosong  dan barangan logam di kutip dan di simpan di belakang rumah sebelum di jual kepada pembeli botol.Duit itu sebagai Pocket money bagi kami.

No comments:

Post a Comment