Thursday, December 9, 2010

Penceritaan : Pengembaraan ambo dan semuk (45)


Penceritaan Ambo dan semuk lagi

Pengalaman dengan Penyu Di Pantai Rantau Abang(1983) di Dungun dan Pantai Geliga(1992) di Kemaman dan kali terakhir semasa di Pulau Perehentian Besut(2005) bersama keluarga semasa snorkling.
Semasa di Pantai Geliga Ambo sempat melihat secara jelas bagaimana penyu bertalur bermula dari mendarat di pantai sehingga meninggalkan pantai untuk kelaut luas semula.Penyu itu bermula dari laut dan mendarat dipantai kemudian merangkak menuju tempat pertama dan mencari lokasi yang terbaik baginya untuk bertelurkemudian penyu tersabut akan menggali lobang dengan anggot bahagian hadapan nya di panggil tangan setelah selesai penyu itu mula bertelur didalam lubang tadi kemudian selesai bertelur penyu tadi akan menimbus kembali tempat tersebut dan kembali ke laut semula.
Kisah Riwayat Seekor Penyu yang menyimpan banyak tandatanya dalam fikiran Ambo.
Terdapat 4 jenis penyu yang biasa mendarat di pantai pesisir Malaysia,pantai yang terkenal di Semenanjung malaysia ialah Rantau Abang ,Dungun Terengganu.
Pengenalan Penyu di Malaysia.
Penyu -penyu ini akan mendarat dipantai yang sunyi dan terlindung seperti di pulau-pulau di perairan Malaysia .
Penyu Belimbing-(LatherBack Turtle)
Penyu ini bersaiz paling besar dan berat ukuran nya boleh mencapai 2meter dan berat sehingga 500kg.dan ia mudah dikenali dengan terdapat 7 jalur yang menyerupai buah belimbing.

Penyu Karah-(HawkBill Turtle)


Penyu Agar-(Green Turtle)





Penyu Lipas-(Olive Ridley Turtle



Penyu Menanggis di Rantau Abang.

Batu Penyu Di Bukit Mek Hawa di Rantau Abang.









PS:Terdapat sejenis lagi haiwan seperti penyu yang berada di sungai yang dikenali sebagai Tutong.

No comments:

Post a Comment