Sunday, November 14, 2010

Tok Janggut- Hj Mat Hasan Bin Panglima Munas

Pejuang Ugama dan Bangsa Yang Gugur Sebagai Asy-Syhaid
Beliau dilahirkan di Daerah Pasir Putih,Kelantan dalam tahun 1850(1268 H), Di Kampung Saring ,Jeram.Beliau adalah anak murid kepada Syeikh Al-Fatani semasa menuntut ilmu di MEKAH. Penentangan Tok Janggut Dan para pejuang dari Pasir Putih bermula pada tahun 1915.Bermula dari ketidak puasan hati terhadap cukai yang dikenakan terhadap rakyat oleh kerajaan British ketika itu.Penentangan Tok Janggut Berlaku semasa pemerintahan  Sultan Muhamad Ke-4.
Penentangan Tok Janggut berakhir selepas Peperangan di Kampung Dalam Pupuh yang terletak tidak jauh dari Kg Merbul.Tok Janggut dan rakan2 pejuang telah gugur sebagai syuhada disini.
Mayat beliau telah dibawa ke Kota Bharu dan diarak sekeliling bandar.Selepas itu mayat beliau di gantung terbalik kaki keatas dan kepala kebawah pula.selama beberapa waktu disekitar Padang Bank sekarang'
Mayat Tok Janggut kemudian dibawa seberang sungai Kelantan dan dikuburkan di suatu tempat yang bernama Kg Pasir Pekan.
Begitulah berakhirnya pejuang agama dan bangsa di Kelantan yang di pelopori oleh Hj Hasan Bin Panglima Munas dari Jeram Pasir Putih menentang kolonial kuffar British.



PS: Ringkasan dari koleksi buku Ambo dan semuk, Tok Janggut- Pejuang atau Penderhaka.?                                                                          

1 comment:

  1. untuk lebih detail beli dan dapatkan buku Tok Janggut Pejuang atau Penderhaka oleh Arwah Prof. Dr Datuk Nik Anuar Nik Mahamud.
    Diterbitkan oleh Jabatan Sejarah Universiti Kebangsaan Malaysia.

    ReplyDelete