Wednesday, November 3, 2010

Penceritaan : Pengembaraan ambo dan semuk (8)

sawoh padi tepak ambo duk main/besar.
Perceritaan lagi: Dari darjah satu sapa darjah 6, tok rajin buleh no 1 hak buleh buak kenangan.Itulah ambo maso sekoloh rendoh di skkk 1.ambo budok jenih rajin g skoloh ,tok kiro hujan atau panas g sokkmo tok pandai nok poteng.Sebab utama ambo gi skoloh masa tu adalah nok berkawan ,blajar duk no 2 dalam dairy persekolahan masa sekolah rendah.Masa sekolah rendah hidup amat seksa baju dan seluar sekolah banyak cikgu yang derma bekas anok dio tok padan/muat.Cikgu yang selalu tulong ambo Cikgu Halimah,Cikgu yasin dan ustazah .Duit kadang2 ada kadang tak bawa tapi sekolah tetap ambo gi.masa tu paling banyak bawa 20sen.Air sirap 5sen nasik 10 sen baki 5 sen simpan dalam tabung(celeng) buluh. Masa dulu jalan tar tiada lagi dalam kampung Ambo, jadi jalan ke sekolah adalah ikut atas batas sawah padi, ikut dalam kebun ,laui kok depan rumoh orang nok bulih sampai ke sekolah .Jarak rumah Ambo ke sekolah adalah dale 2 batu lebeh kurang atau 3 kilo kiraan metrik.Ambo ingak lagi kalu musim kemarau lalu ikut dale kebun getah orang jalan kaki ikut atah daun getah dan kalu musim hujan  Ambo payung dengan daun keladi tawi buat lindung dari basah. Nok sapai ke sekolah jerihnya masa tu ,tapi sekolah tetap Ambo pergi jugak.
Maso zaman kanak2 banyak permainan yang ambo ralik /gemar duk main hok sohor sekali ada banyak jenis, kita bermain mengikut musim atau trend semasa.
Ambo senaraikan permainan zaman kanak2 Ambo.
1.Blaga anak sepilar (ikan laga)
2.Blaga buwoh Getah.
3.Main Getah urat. (gelang getah)
4.Main wau -  wau kotak,wau kikik,wau barat,wau daun,wau bule.
5.Main bola sepak dan bola kaduk.
6.Main gambar (daun terup saiz kecil )
7.Main bedil buat dari buluh cina.
8.Main biddah/lastik burung/tubbir.
9.Main bramak jel/police sentry
10.Main dek ckok.
11.Main buoh guroh/guli.
12.Main berembah/gucoh lok-lok.
13.Main jual skali bengan budok tino./ main rumah2.
14. Kubang baruh/sungai.
15. Ngesat kok dale rok/adventure trakking into small jungle.
16.Main susuk lidi
17.Main belek book
18.Golek para,
19.Gelek rim
20.Main nusuk
21. Tarik Upih pinang.
    macam-macam ada  lah... kalu nok bilang dok genak kaki tange,hok tu bahagian main dale kapong dengan   saing2.dok kira tino atau jate.
  Kegiatan sampingan hok ralik dok main seperti igak buting beliong(pepatung) padang buat bangsal ikuk dale semok main askar lah niii.
Masa itu keluarga Ambo ada pelihara lembu pawoh(pawah) kalu  hari tidak sekolah biasa nya belah petang lah. Ambo dan Abang selalu  bawak lembu2 tu gi ngikih rumput ikut dale pagar (kebun) orang kampung Ambo panggil gi tutong lembu.Masa tu Ambo dan Abang 2 Ambo siap beri namo ko lembu hok dipelihara tu Merah, Koko, Putih jadi macan binatang kesayangan kita (pets).Masa itu Ambo ada bawak radio kecil/transistor radio sambil2 dengar lagu dikir barat.
lembu kampung
 Lagu Dikir barat lamo hok duk ingat lagi yang top masa itu seperti dari gemuloh Mat yeh.Gemuloh Seman Wau Bule dan beberapa pendikir lama tahun 70an.

PS: Semua ni kegiatan yang Ambo duk buat masa time cuti sekolah hujung minggu atau cuti penggal.

No comments:

Post a Comment