Friday, November 5, 2010

Penceritaan : Pengembaraan ambo dan semuk (16)

Penceritaan Ambo dan semuk lagi.

Bas lamo NETS Bus (North Eastern Transports Services)
kemudian di tukar kepada SKMK. 
                                                                                  
Alamat surat menyurat Dulu: Tahun 70an.
Ambo Dan Semuk
D/A: Kedai Kopi Seman. aka Chabang Pasir Jelatang.
Batu 4 1/2 Jalan Pasir Putih
Kubang Kerian
Kota Bharu
Kelantan.
                                                        
Dulu kalau ada bersabit dengan surat menyurat alamat tu lah yang Ambo duk guna. Surat sampai di Kedai kopi Pok Man,masa tu Pok Man adalah Tukang Bang di Masjid lama Kubang Kerian.Ambo sebuk nama dio sebab Isteri Pok Man lah Tok Guru ngaji Quran Ambo yang mulo sekali,blajar ngaji dengan Arwah Mok Nooh.Mok Nooh adalah seingat Ambo seorang yang amat baik dan bersifat lemah lembut dengan air muka yang bersih dan sentiasa tenang.Alfatihah untuk kedua2 arwah semoga kedua nya ditempatkan diantara orang2 yang soleh ,Amiin.
    Masa tu hanya sebuah tuu lah kedai kopi dan kedai runcit terdekat dengan rumoh Ambo.Ambo ingak lagi waktu tu depan kedai dio ado wakaf tunggu bas.ado pohon ubi kanji yang rendang.orang kampung panggil jalan utama tu tembbok ibu.Jalan hok nok masuk ke Pasir Jelatang maso tu jalan tanah merah lagi.kedai kopi dio lah menjadi tumpuan orang kampung dan penduduk Pasir Jelatang duk tummah.Kadang2 kedai kopi demo panggil juga sebagai kedai patti.
   Ambo bulih  gambarkan lagi keadaan dan suasana dipersekitaran tahun 70an masih belum ada sebarang pembangunan di sekitar kampung Ambo.Ambo bulih ingak so-so rumoh yang ado dengan tuan rumoh dan anok2 dio sekali.orang asal kampung tuh.Semua tu hok tepat Ambo duk main pagi petang.
kunyit gajoh
                                                                              


                                                                                
gembala kerbau/lebar
                                                                              
murai kampung
Masa tu Istana Negeri tiada lagi, taman perumahan tok tahu dok mana lagi dok wujud lagi waktu itu.Awal tahun2 80an baru naik Istana Negeri aka Istana Air Mata Kg Chicar, lepas tu taman Perumahan yang pertama tumbuh Taman Sri Aman Lepas koho banyok koho banyok perumahan tumbuh.Orang luar koho tambah.                                  
 Play ground Ambo dan saing2 semakin sempit dan kemudian lenyap terus dari pandangan yang tinggal adalah kenangan. Pah kemana Paya Budak, Paya Chabang Pasir, Kubang Halban, Pengkalan Nayoh, Pengkalan Tok Che Nuh semua hilang ghaib oleh peredaran masa dan perubahan. Pah kemana Pagar Raja,Pagar Hj Salleh semuanya dah di penuhi oleh rumah batu......Dulu tempat Ambo duk main Biddah,berembah gumo,main perang bedil buluh cino, senapahg chekih peluru buah terung manggur(tering pipit),tempat tahan jerat bikah burung ngobok, pasang siding burung dengan umpan buah keladi chaknet dan tahan jebak batang sagu..Paya tempat Ambo duk main rakit buluh dan batang pisang bila musim Bah, semuanya telah ditimbus hilang ghaib.Pah kemana kebun getah tempat Ambo duk cari biji getah wat main selambuk,belaga biji getah dan tempat cari kayu api....pah kemana tempat Ambo tutun lembu,tempat Ambo duk alih kambing semua ghaib dari pandangan.


                                                                              
kaka udan
                                                                                
merbah jambul
                                                                        
Ps: Saing2 rodong Ambo dulu Penddi ,Sedi,Meli,Mamat,Che Gani,Arwah Jemi,Arwah Imi Che Tok    ,Mahaza,Nasir Pok Wel,Zulkipli Pok Pot,Semea Busu,Zulaimi,Mat nor Khotik,Aza,Jeme Pok Baka.Idi
Peringkat Senior: Latih,Selan ,Skeddi,Saaidi mat tik , Yayo puyuh,Salleh Pok Yim ,Eddie Amid ,Nodin Kakkeh, Maarop Seman .
Demo2 ni pong hilang tok tahu ... dok mana laaani.

jebak batang sagu

kebun getah
ikan sungai
pokok sagu

No comments:

Post a Comment