Wednesday, December 22, 2010

Penceritaan : Pengembaraan ambo dan semuk (65)

Penceritaan kali ini pasal Baroh,Bendang,sawahpermatang,sungai,kubang,parit,selut,pacat,lintah,padang,alor,paya,lecah,becak,selut sa"ei ,segan dan segalanya pasal tanah dan air seagkatan dengan suasana di suatu masa dan ketika dahulu.
Apa ada pada nama...


Gallor dengan Tractor

 Apa ada pada Baroh,sawah ,permatang.
Sebut pasal sawah dan bendang dalam kotak fikiran adalah tempat yang berair dan berselut lembik ,disitu keringat pesawah dan petani tertumpah berbakti kepada sawah dan ladang..
Sawah dan bendang tempat pesawah menanam padi. Kerbau dan lembu menjadi nadi sebagai haiwan pembajaktanah dan sawah.Bila musim padi sudah tamat ia menjadi tempat haiwan meragut rumput untuk makan seharian ,diatas batas dan permatang.
Bila padi sudah dituai di situ tempat kanak-kanak bermain layang-layang dan wau.Berlari berkejar menangkap pepatung dan belalang.Tanah sawah bertukar menjadi tanah rang bila air kering dan tanah menjadi  kontang.

Apa ada pada kubang dan paya.
Kubang tempat kerbau berguling bermain selut dan lumpur,merebah kan tubuh berguling menyejukkan badan.
Kubang juga tempat kami mencari anak ikan,menggunakan cara menimba mengeringkan air dan menangkap ikan yang ada menggunakan tangan dan serkap buluh.Ikan keli dan haruan banyak disitu.

Apa ada pada sungai dan parit.
Sungai menjadi sumber air dan tempat mencari dan menangkap ikan menggunakan pukat,jala,mencari anak terbul,sepat ,puyu dan ikan selat.Menahan lukah dan perangkap di gunakan juga untuk ikan yang banyak didalan anak sungai.
Parit dan alor tempat mengail umpan cacing untuk menangkap anak keli haruan dan puyu.Joran dari batang buluh digunakan pada waktu itu.


Rumput di kayang= padang ragut yang sudah di tanda milik.
Tanah kor= tanah yang keras dan kering
Tanah rang= padang yang lama tidak diusahakan.
Lecoh= Tanah berair dan berselut di pertengahan jalan kampung.

Alatan Menangkap ikan dulu
Kail= pancing
Tauk= Alatan menangkap ikan di sungai atau paya
Lampong = Alatan menangkap ikan
Jerakap= Alatan tangan untuk peperangkap ikan
Lukah= Alatan menangkap ikan yang dipasang di aliran anak sungai
Bubu= Alatan menangkap ikan secara perangkap di letakkan di dalam sungai di isi umpan di dalam
Bitto = Perangkap ketam.

No comments:

Post a Comment