Wednesday, December 8, 2010

ambo dan semuk-minat pada pokok

Langkawi Bonsei the oldest in Malaysia.

Seni Bonsei
Seperti yang telah diketahui seni bonsai ini bermula di negara Cina  2000 tahun dulu  dan Jepun beribu tahun lampau.Perkataan Bonsai pertama kali di guna dalam Dinasti Chin yan membawa maksud pokok yang ditanam didalam dulang atau bekas yang kecil.


Bonsei sebenarnya melatih seseorang tentang kesabaran dan ketelitian dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab dalam kehidupan seharian,disamping dapat menenangkan fikiran dengan kesenian hidup ini.
Kalau di sini terdapat banyak jenis pokok yang sesuai di jadikan pokok bonsai ,kebiasanna nya terdapat dipinggir hutan atau sekitar kawasan pantai.
Jenis-jenis yang biasa dijadikan pokok bonsai ialah pokok Beruas, pokok Jeliti,pokok Senai,pokok limau rawit,pokok churang atap ,pokok bunga kertas,pokok belongan,mentigi laut,pokok asam jawa dan pokok berbatang keras yang lain.Sebenar nya semua jenis pokok boleh di bentuk menjadi seni bonsai bergantung kepada kesungghan dan kemahuan diri peminat sendiri.Kesenian dan imaginasi boleh di luahkan keatas sebatang pokok yang masih hidup dan mampu bertahan sehingga beratus tahun jikalai penjagaan dan selenggaraselia yang betul telah di buat.


Bonsai terdapat juga dalam bentuk miniature bonsai.

1 comment:

  1. saya berminat dgnpokok mentgi, boleh tuan terangkan bagaimana cara penjagaan, dimane pokok trsbut boleh ddapati?

    ReplyDelete