Thursday, November 18, 2010

Penceritaan : Pengembaraan ambo dan semuk (28)

persembahan wayang kulit di balik kelir/skrin

wayang kulit kelantan
                                                                                
Penceritaan Nostalgia Bersambung lagi...dari slot 25

Dari Pantai Dasar Sabak Ambo tidak balik terus ke rumah sebaliknya kami pergi bermalam di rumah mak saudara Nasir Pok Wel di Kg Pulau Gajah.Tujuan kesana adalah kerana pada malam tersebut terdapat satu pertunjukan Wayang Kulit dari Arwah Dollah Baju Merah,dalam tahun 80an kumpulan ini amat terkenal di seluruh negeri Kelantan.
Persembahan wayan kulit diadakan selepas dari pukul 10 malam berlarutan sehingga pukul 2 pagi,lima hari lima malan  non stop.Dari kejauhan Ambo dapat dengar aluan musik buka panggung yang dimainkan oleh kumpulan pemusik pengiring . Musik bergema di diseluruh perkampugan.Semasa Ambo dan kawan2 pergi ketempat persembahan di adakan, iaitu di satu kawasan lapang ditengah kampung yang  di selangi oleh pokok kelapa.Kelihatan berduyung2 penduduk sekampung dan juga penduduk dari kampung berdekatan menuju ke arah tempat persembahan.Malan yang gelap diterangi oleh cahaya dari api jamung yang membakar dan diselang seli cahaya dari lampu suluh ubat limo.(bateri kering lima biji).
Tino jate tua mudo kecik besar semua datang dengan satu tujuan iaitu menyaksikan persembahan Wayang Kulit dari Tok Dalang mashyur Dollah Baju Merah.
Sekitar panggung dikelilingi dengan pagar dari daun kelapa yang di susun rapat di pintu masuk disediakan lampu gasolin yang terang menderang.Lampu gasolin di sediakan selang berselang di sekeliling kawasan tertutup tersebut.Tiket dikenakan dewasa sebanyak duo amah dan  remaja sebanyak samah duit.Bagi
Kanak kecil yang dibawa bersama tidak dikenakan bayaran.Kesunyian malam ditengelamkan oleh keriuhan suara peminat dan penonton seni wayang kulit.
lampu gasolin

Didalam kawasan panggung kelihatan penonton duduk secara berkelompok-kelompok mengikut keluarga dan sahabat masing-masing.Tikar mengkuang dijadikan alas tempat duduk dan masing2 ada yang bersila,duduk bertipus bagi perempuan,dan ada yang mengiring.Mereka duduk di celah-celah bekas batas atau rong ubi.Malam itu Cerita yang di bawa mengkisahkan tentang Seri Dewi telah di tawan oleh Raja Jin .
watak diskrin/kelir
 Persembahan tammat pada pukul 2 pagi jadi kami mengambil keputusan untuk berkem fire di atas gerei dihadapan rumah Mok Saudara Nasir sahaja, sambil berbual2 kosong sehingga tertidur dengan di iringi unggun api dari kelepah kelapa yang di timbun. Kenangan ini teus berada dalam lipatan kisah Ambo dan semuk dan tidak mungkin akan berulang lagi .Peristiwa ini Ambo rakam ketika 30 tahun yang lalu.
Ambo dan semuk berpisah dengan saing 2 kerana membawa haluan masing2 setelah berkeluarga.


Ringkasan Wayang Kulit Kelantan

Hikayat yang di ceritakan mengenai Hikayat Ramayana (Sri Rama).Dikatakan ia dibawa dari Kemboja dan diturun ke Pettani,Selatan Thai kemudian ke Kelantan.
Watak utama yang diadakan adalah Laksmana Hanuman Kera Putih,Sri Rama,Sita Dewi,Maharaja dan watak penting lain seperti  kursina Wak Long dan Pak Dogol(orang Tua Pok Dogol),Samad, Said Dan Wak Yah.
Alatan musik utama digunakan untuk mengiringi persembahan wayang kulit adalah Serunai,Gendang (ibu dan anak),Gedombak (ibu dan anak),Kesi,Gong dan Kayu Kasah- untuk bunyian peperangan
Tok Dalang boleh menguasai dailog dengan lancar dari kisah yang di persembahkan sambil melarikan patung  wayang kulit di hadapan skrin(kelir).
Tukang Unjuk sebagai pembantu Tok Dalang.
Patung wayang kulit disusun diatas pacakan batang pisang.Bayang patung wayang kulit akan dipancar menggunakan lampu gasolin.
Upacara ritual dilakukan sebelum persembahan bermula iaitu semasa Musik Bukka Panggung.
Ps: Ambo pernah mengikuti/melihat  persembahan Wayang kulit dari Dalang Dollah Baju Merah selama 5 hari 5malam semasa kumpulan ini datang ke Kg Pasir Jelatang Semasa dalam Darjah  5.
Sekarang persembahan ini dipentaskan di Gelanggang Seni dekat perpustakaan Negeri.(untuk pelancong)


  Bele-bele berjalan bele-bele Ambo pikir,...
          Pikir dale hati ingak dale dado.. ronnnie pok soh pok long.

1 comment:

  1. Kenangan ini di garap semasa bercuti hari raya idil adha @ 0015 malam di penginapan Ambo and semuk
    Pelangi Mall Kondomonium KB.

    ReplyDelete